انویدیا صبح امروز طی رویدادی در آستانهی آغاز بهکار نمایشگاه CES از پردازندههای گرافیکی سری RTX 20 برای لپتاپهای گیمینگ رونمایی کرد.
انویدیا صبح امروز با برگزاری رویدادی در آستانهی آغاز بهکار نمایشگاه CES 2019، اعلام کرد که با رونمایی از پردازندههای گرافیکی سری GeForce RTX 20 فناوری رهگیری بیدرنگ پرتو را به دنیای لپتاپهای گیمینگ میآورد. شرکتهای تولیدکننده میتوانند بستهبه نوع طراحی سیستم، این پردازنده را در لپتاپ یا کامپیوتر رومیزی بهکار گیرند.
پردازندههای گرافیکی جدید انویدیا در حقیقت نسخهی بهینهای از سری جدید GeForce RTX بهشمار میروند که پاییز سال گذشتهی میلادی رونمایی شدند. GPU-های جدید Nvidia از فناوری Max-Q این شرکت بهره میبرند و برای اجرای بازیهای مختلف روی لپتاپ بهینه شدهاند. شرکت سازنده در جریان رویداد امروز، بازیهایی همچون Battlefield V و Anthem را روی پردازندهی RTX 2060 اجرا کرد.
براساس آنچه در رویداد انویدیا نمایش داده شد، تراشهی گرافیکی RTX 2060 میتواند بازی بتلفیلد V را همراه با فناوری رهگیری بیدرنگ پرتو با نرخی بیش از ۶۰ فریمبرثانیه اجرا کند. تایوانیها این پردازنده را از هفتهی آینده بهصورت باندل با یکی از دو بازی Anthem یا Battlefield V و برچسب قیمتی ۳۴۹ دلار روانهی بازار خواهند کرد. براساس اعلام شرکت سازنده، ۴۰ لپتاپ جدید با فناوری RTX در دسترس خواهند بود.
RTX 2060 حدود ۶۰درصد از پردازندهی گرافیکی محبوب GTX 1060 سریعتر است و در اجرای بازیها پردازندهی GTX 1070Ti را نیز پشت سر میگذارد. انویدیا امروز تراشهی GeForce RTX 2080 را نیز از خانوادهی RTX معرفی کرد که میتواند بازی بتلفیلد V را حین فعال بودن قابلیت «رهگیری بیدرنگ پرتو» با نرخی بالاتر از ۶۰ فریمبرثانیه اجرا کند.
انویدیا ادعا میکند که بهموجب پردازندهی گرافیکی جدید RTX 2080 Max-Q میتوان ۲۰درصد بهبود در عملکرد و ۴۰درصد بهبود در بهرهوری انرژی را نسبتبه لپتاپهای مجهز به GTX 1080 Max-Q تجربه کرد. شرکت سازنده ادعا میکند که پردازندهی گرافیکی جدید به لپتاپ MSI Stealth و سایر لپتاپهای گیمینگ باریک کمک میکند تا به حدود ۸ساعت عمر باتری دست پیدا کنند.
فناوری رهگیری بیدرنگ پرتو، نمایش جلوههای واقعگرایانهای همچون انعکاس نور از روی سطح خودرویی در بازی بتلفیلد V را ممکن میکند؛ اما در حال حاضر بازیهای کمی از آن پشتیبانی میکنند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در طول مراسم امروز، تاریخچهای کوتاه از بازیها را بیان کرد، بهگفتهی هوانگ، بسیاری از بازیها از فناوریهای پیشرفتهی شرکت متبوع او مانند سایهزنی پیکسل، عمق میدان، فوتوگرامتری، physics و tessellation بهره نمیبرند.
در جریان مراسم امروز انویدیا، هوانگ با اشاره به لپتاپی مجهز به RTX 2080 که در دست داشت، گفت:
ما بازی در دستگاههای قابل حمل را از نو تعریف کردیم. قدرت این لپتاپ دو برابر یک پلیاستیشن پرو است.
هوانگ میگوید فناوری رهگیری بیدرنگ پرتو، دستاورد بزرگ دیگری در زمینهی بازی خواهد بود؛ اما توسعهدهندگان بازی باید با صرف وقت، از آن در بازیهای خود بهره ببرند. او میگوید:
اگر کمی از دور نگاه کنید، بازیها کماکان مانند انیمیشن هستند. انعکاس نور و سایهها واقعی بهنظر نمیرسند. پیادهسازی انعکاس نور کار دشواری بهحساب میآید. ما ترفندهای شگفتانگیزی را برای حل این مشکل بهکار گرفتیم و تلاش بسیاری را برای شبیهسازی نور داشتیم، در این مرحله است که رهگیری پرتو وارد عمل میشود. اگر بتوانیم هندسه را بهخوبی پیاده کنیم، درست مانند دنیای واقعی، سایهها نیز ظاهر میشوند. نیازی به ایجاد سایهی ساختگی نیست. این موضوع زیبایی [فناوری] رهگیری پرتو را به نمایش میگذارد؛ با این حال، توان پردازشی مورد نیاز بسیار بالا است.
انویدیا با فناوری رهگیری پرتو، افکتهایی همچون نورپردازی سراسری را ممکن میکند، این افکت جرمی مانند خورشید و پرتوهای واقعگرایانهی گسیلشده از آن را ایجاد میکند، سپس این پرتوها با برخورد به اجسام، صحنهی رهگیری پرتو را بهوجود میآورد. در چنین صحنهای، نور و سایه بهصورت طبیعیتری شبیهسازی میشوند و بهگفتهی هوانگ، دیگر نیازی به ایجاد سایهی ساختگی از طریق شطرنجیسازی نخواهد بود.
هوانگ باور دارد که هوش مصنوعی و رهگیری پرتو، نسل آتی پردازندههای گرافیکی را از نو تعریف خواهند کرد. پردازندههای گرافیکی RTX انویدیا از ترفندهای گوناگونی نظیر هوش مصنوعی، رهگیری پرتو، رایانش و شطرنجیسازی استفاده میکند. هوانگ میگوید:
رسیدن به این نقطه، برای ما ۱۰ سال بهطول انجامید، سپس GPU کاملا جدیدی را توسعه دادیم تا استفاده از RTX را ممکن کند. ما این فناوری را تورینگ مینامیم.
نخستین پردازندهی تورینگ انویدیا ۱۸.۶میلیارد ترانزیستور را در بطن خود داشت، در حالی که این عدد برای نسل پیشین موسوم به پاسکال، ۱۱.۸میلیارد ترانزیستور بود. ظرفیت پردازشی پایهی تورینگ نسبت به معماری پاسکال، دو برابر شده است. هوانگ با نمایش یک صحنهی علمی-تخیلی با یک سرباز زرهپوش، گفت: «خانمها و آقایان، هرآنچه مشاهده کردید، بهصورت بیدرنگ اتفاق میافتاد و یک فیلم سینمایی نبود. میتوانید مشاهده کنید که چگونه انعکاس نور روی زره سرباز تغییر میکند. ما در مرحلهی آغازین نسل آینده قرار داریم.»
مدیرعامل انویدیا میگوید هر صحنه سایههای نرمی دارد و فیزیک واقعگرایانهای را بهنمایش میگذارد. بهگفتهی هوانگ، شرکت متبوع برای فراهمسازی پشتیبانی نرمافزاری برای رهگیری بیدرنگ پرتو، با شرکتهای دیگری همچون مایکروسافت، اپیک گیمز، یونیتی و EA Frostbite همکاری خواهد کرد.
انویدیا از هوش مصنوعی برای پیشبینی «پیکسل بینقص» و سپس رندر با رزولوشن پایین استفاده میکند تا بدین ترتیب، نسخههای ضعیفتر پردازندههای گرافیکی RTX تصاویر را با دقت بالایی به نمایش بگذارند. در جریان رویداد امروز، شرکت الکترونیک آرتس، تریلری را از بازی مورد انتظار Anthem بهنمایش گذاشت که بهلطف رهگیری بیدرنگ پرتو، صحنههای گرافیکی شگفتانگیزی را در بطن خود داشت. طبق اعلام EA، بازی Anthem در زمان انتشار از طریق Origin Access در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) از RTX پشتیبانی خواهد کرد.
علاوهبر موارد یادشده، ترفند جدیدی بهنام نمونهبرداری با یادگیری عمیق (DLSS)، دستیابی به رزولوشنهای بالاتر را با استفاده از کارتهای گرافیگ مبتنی بر فناوری رهگیری بیدرنگ پرتو را ممکن خواهد کرد. بهگفتهی هوانگ تمامی دموهای بهنمایشدرآمده در رویداد امروز انویدیا روی پردازندهی گرافیکی GeForce RTX 2060 اجرا شدند.
پردازندهی گرافیکی RTX 2060 از تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) روی محصولاتی از شرکتهای ایسر، ایلینور، دل، اچپی و لنوو در دسترس خواهد بود، ضمن اینکه بُردهای سفارشیشده، شامل مدلهای اورکلاکشده توسط شرکتهایی تولیدکنندهای همچون ایسوس، کالرفول، EVGA، گینوارد، گلکسی، گیگابایت، Innovision 3D، پالیت، زوتاک، MSI و PNY نیز از همین تاریخ در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد.
انویدیا پردازندهی گرافیکی RTX 2060 نسخهی Founders Edition را نیز در تاریخ ۲۵ دی از طریق وبسایت خود در دسترس کاربران قرار خواهد داد.